Link Saya

Thursday, 22 March 2012

Anda Lebih Memahami...


Allah hughayatuna.......Ar-Rasul Qudwatuna ............................ Al-Quran Dusturuna

Himpunan Soalan daripadaTun Mahathir,,
Dan Jawapan daripadaAkhi Hilal Asyraf,

HUKUM HUDUD

1. Saya ucap berbanyak terima kasih kepada adik Hilal Asyraf (mungkin cucu lebih tepat kerana saya sudah mencecah 87 tahun Masehi – iaitu 90 tahun mengikut Hijrah) kerana membuat teguran terhadap ucapan saya di UNIMAS baru-baru ini.
2. Sebelum saya menjelaskan maksud saya di dalam ucapan itu, saya harap adik Asyraf dapat menjawab secara ringkas (Ya atau Tidak) beberapa soalan yang ingin saya tanya kepada adik.
3. Soalan :
i) Punca ajaran agama Islam ialah Al-Quran, Hadith, fatwa, ajaran ulama’-ulama’ dan guru-guru agama. Diantara punca-punca ini yang mana satukah yang diutamakan?
ii) Sekiranya terdapat perlanggaran atau percanggahan antara hadith, fatwa, pendapat ulama’ dan guru-guru agama dengan apa yang terdapat dalam Al-Quran, apakah kita harus tolak Al-Quran (terutama ayat-ayat yang jelas) dan terima hadith, fatwa dan lain-lain?
iii) Ada pihak yang mendakwa bahawa Al-Bukhari telah mengkaji sebanyak 600,000 hadith tetapi menerima hanya 7000 sebagai sahih.
iv) Apakah kesahihan hadith-hadith ini semuanya sama dengan sahih pengkaji hadith lain termasuk Muslim, Tarmizi dan lain-lain. Apakah kita harus tolak kajian-kajian lain dari Bukhari?
v) Apakah ingatan manusia lebih tepat dan kekal dari catitan, seperti wahyu dari Allah s.w.t. kepada Nabi Muhammad s.a.w. dicatit, kemudian dibukukan sebagai Al-Quran.
vi) Bukhari membuat kajian hadithnya 200 tahun selepas wafat Nabi. Apakah orang pertama yang melihat atau mendengar Nabi bersabda mencatat apa yang dilihat dan didengar dan catitan ini disimpan sehingga Bukhari mengkajinya? Atau apakah Bukhari bergantung kepada riwayat yang diperturunkan melalui beberapa generasi sehingga sampai kepada Al-Bukhari?
(Di sini jangan mula cap saya sebagai anti-hadith. Saya pegang kuat kepada hadith asalkan ia tidak berbeza, bercanggah dan menafi ayat-ayat Al-Quran. Saya sedar saya tak mungkin tahu bagaimana sembahyang jika saya pegang semata-mata kepada ayat-ayat dalam Al-Quran. Menuduh seseorang itu anti-hadith seperti menuduh seseorang itu kafir adalah cara mereka yang tidak dapat pertahan kefahaman dan pendapat mereka).
vii) Tuhan menjadikan manusia berbeza dengan haiwan kerana manusia diberi akal fikiran. Apakah agama Islam melarang manusia dari mengguna akal dan berfikir?
Saya menunggu jawapan daripada adik Hilal Asyraf supaya dapat saya betulkan diri saya.

Jawapan Dari Akhi Hilal Asyraf...

Umum: Jawapan Hilal Asyraf kepada Tun Dr Mahathir Mohamad.


Assalamu’alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barokatuh.
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT, diizinkan saya mengarang warkah ini. Semoga Allah SWT memandu kita semua ke arah kebenaran, dan sentiasa meletakkan kita agar sentiasa lurus berada di atas jalanNya.
Ini adalah warkah jawapan saya kepada Tun Dr Mahathir yang menyuakan beberapa soalan kepada saya di dalam blognya pada link berikut: http://chedet.cc/blog/?p=718
Sukalah saya mendahulukan terima kasih saya, sebagai seorang rakyat biasa, kerana Tun Dr Mahathir sudi memberikan respon kepada nota saya. Yang nyatanya saya sangka, tidak sampai kepada Tun. Hal ini kerana ramai lagi orang lain memberikan respon kepada ucapan Tun berkenaan Hudud tersebut. Apa-apa hal pun, saya berbesar hati atas keterbukaan Tun ini, dengan izin Allah SWT.
Saya Muhammad Hilal Asyraf bin Abd Razak bin Kaprawi. Tahun ini berumur 23 tahun mengikut tahun masihi. Ya benar, saya taraf cucunda Tun, yang nyata usianya sudah menjengah 90 tahun dalam tahun hijrah. Saya merupakan pelajar tahun akhir di Universiy of Yarmouk, Jordan dalam pengkhususan Usuluddin. Jika tiada aral melintang, saya akan menamatkan pengajian saya di semester ini. Saya juga, mengasaskan website ini(LangitIlahi.Com), dan menulis beberapa buah buku.
Tun Dr Mahathir yang dikasihi kerana Allah,
Maafkan saya atas intro yang panjang. Kini saya pergi menjawab soalan-soalan yang dilontarkan oleh Tun di dalam blog Tun. Namun suka saya meminta maaf, jika saya tidak mampu menjawab seringkas yang dipinta. Tetapi saya berusaha keras untuk meringkaskan penulisan saya.

Soalan 1 –  Punca ajaran agama Islam ialah Al-Quran, Hadith, fatwa, ajaran ulama’-ulama’ dan guru-guru agama. Diantara punca-punca ini yang mana satukah yang diutamakan?
Izinkan saya memperbaiki statement – “punca ajaran agama Islam ialah Al-Quran, Hadith, Fatwa, ajaran ulama’-ulama’ dan guru-guru agama.”
Sebenarnya, ‘punca’ ajaran agama Islam adalah Al-Quran dan Hadith sahaja. Selebihnya, seperti fatwa, ajaran ulama’ atau guru-guru, itu adalah perkara yang terbit dari kefahaman mereka terhadap Al-Quran dan Hadith.
Bila ditanyakan yang mana satukah yang patut diutamakan, maka saya jawab:
Al-Quran dan Hadith. Kedua-duanya diutamakan, pada taraf yang sama. Kerana kewujudan Hadith, yakni sunnah nabawiyah, adalah sebagai ‘penjelasan’ kepada ayat-ayat Al-Quran. Kerana itu Allah SWT berfirman:
“(Kami utuskan Rasul-rasul itu) membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang membuktikan kebenaran mereka) dan Kitab-kitab Suci (yang menjadi panduan); dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkannya. (Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah orang-orang yang merancang dan melakukan kejahatan-kejahatan itu merasa aman daripada ditimbuskan oleh Allah akan mereka ke dalam bumi, atau mereka didatangi azab dari arah yang mereka tidak menyedarinya?” Surah An-Nahl ayat 44-45.
Begitulah juga dinyatakan di dalam Surah An-Najm ayat 2-4. Surah Al-Hasyr ayat 7.
Dan berkenaan Al-Quran, nyata Allah SWT berfirman:
“Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (ugama Islam), dan memberikan berita yang mengembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar. Dan bahawa orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, Kami sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya.” Surah Al-isra’ ayat 9-10.
Juga wujud penegasan ini dalam banyak tempat yang lain di dalam Al-Quran, contohnya di dalam Surah Al-Baqarah ayat 1-2, An-Nisa’ ayat 174-175, Surah Al-Maidah ayat 15-16 dan lain-lain.
Tun Dr Mahathir yang saya harapkan berada dalam rahmat Allah,
Soalan 2 –  Sekiranya terdapat perlanggaran atau percanggahan antara hadith, fatwa, pendapat ulama’ dan guru-guru agama dengan apa yang terdapat dalam Al-Quran, apakah kita harus tolak Al-Quran (terutama ayat-ayat yang jelas) dan terima hadith, fatwa dan lain-lain?
Berkenaan soalan ini, pertamanya izinkan saya jelaskan berkenaan percanggahan hadith dengan Al-Quran. Sesungguhnya Tun yang saya kasihi, apabila Allah SWT telah berfirman di dalam ayat-ayatNya di atas berkenaan Rasulullah SAW itu tindakannya adalah wahyu, maka tiadalah hadith yang sohih, bercanggahan dengan ayat-ayat Al-Quran.
Sekiranya kita menjumpai ta’arudh(perlanggaran, percanggahan) ini, di antara hadith sohih dengan ayat Al-Quran, maka hendaklah kita kaji semula apakah sebabnya. Dan biasanya, percanggahan itu bukanlah percanggahan. Tetapi antaranya disebabkan:
  1.  Silap dalam periwayatan hadith
  2. Ayat Al-Quran itu sudah di’nasakh’(mansuh)kan hukumnya, tetapi tidak di’nasakh’(mansuh)kan bacaannya.
  3. Atau Rasulullah SAW melakukan/membenarkan/melarang perkara tersebut, sebelum ayat Al-Quran turun melarang/membenarkan.
Begitu.
Jadi bila ditanya kepada saya, mana yang patut diutamakan, maka saya akan jawab:
Al-Quran dan hadith. Bersama-sama.
Kalau berlaku pencanggahan antara Al-Quran dan hadith, maka nyatakan hadithnya, dan nyatakan ayat Al-Quran yang mana, kemudian kita periksa mengikut ilmu asbabul nuzul(sebab-sebab turunnya ayat Al-Quran), dan periwayatan hadith.

Tun Dr Mahathir yang dikasihi kerana Allah,
Soalan 3 – Ada pihak yang mendakwa bahawa Al-Bukhari telah mengkaji sebanyak 600,000 hadith tetapi menerima hanya 7000 sebagai sahih.
Benar. Dan perlu diketahui bahawa Imam Al-Bukhari(Abu ‘Abdullah Muhammad bin Isma’il Al-Bukhariy) menamakan Kitab Sohih Bukhari itu dengan “Jami’ Musnad As-Sohih Al-Mukhtasar Min Umur Rasulillah SAW”.  Al-Mukhtasar ini bermaksud “ringkasan”. Imam Al-Bukhari memasukkan sekitar 7,000 hadith ini ke dalam kitab tersebut kerana 7,000 hadith ini mencukupi pada pendapatnya, untuk manusia memahami bagaimana mahu berurusan dengan Islam sebagai cara hidup.
Dan Imam Al-Bukhari sendiri menyatakan: “Aku keluarkan untuk (isi)kitab ini daripada 600,000 hadith, dan aku jadikannya sebagai hujjah antara aku dan Allah SWT.”
Berkata Ibrahim ibn Mu’qol: “Aku mendengar Muhammad bin Ismail berkata: Tiadalah aku masukkan ke dalam kitabku As-Sohih ini melainkan yang sohih. Dan aku tinggalkan(tidak masukkan) banyak hadith sohih yang lain agar tidak menjadi panjang(kitab itu tidak menjadi terlalu tebal)”
Berkata Imam Al-Bukhari: “Tiadalah aku keluarkan(yakni meriwayatkan) di dalam kitab ini melainkan yang sohih, dan apa yang aku tinggalkan dari hadith sohih yang lain ada banyak.”
Kerana itu apabila Imam Al-Bukhari menamakan kitabnya “As-Sohih Al-Mukhtasar Min Umur Rasulillah SAW”, maka itu menjadi dalil bahawa dia berpendapat hadith-hadith tersebut sudah cukup bagi manusia mengamalkan dan memahami Islam yang sebenar. Tetapi tidaklah dia menutup peluang orang lain untuk meriwayatkan hadith sohih yang lain.
Ini saya dapati dari Kitab Al-Wadhih Fi Manahij Al-Muhaddithin karangan Dr Yaasir Asy-Syimaali.

Tun Dr Mahathir yang saya kasihi kerana Allah,
Soalan 4 - Apakah kesahihan hadith-hadith ini semuanya sama dengan sahih pengkaji hadith lain termasuk Muslim, Tarmizi dan lain-lain. Apakah kita harus tolak kajian-kajian lain dari Bukhari?
Kalau yang Tun maksudkan di sini adalah ‘sama taraf kesohihan’nya, maka itu bergantung kepada Al-Jarah Wa Ta’dil terhadap hadith tersebut. Menggunakan teknik Jarah Wa Ta’dil ini, maka periwayatan akan dikaji semula untuk melihat kesohihannya. Baik sohih dari segi sanad perawi, mahupun sohih dari segi matan(sebutan hadith) itu.
Tetapi kalau Tun mahu tanya fasal ‘Syarat Sohih Hadith’ yang dikenakan oleh perawi-perawi ini sebelum memasukkan ke dalam kitab mereka, maka telah diakui zaman berzaman bahawa syarat yang dikenakan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim adalah paling ketat sekali.
Imam Bukhari mengenakan syarat-syarat berikut:
  1. Memenuhi Syarat hadith Sohih yang disepakati Ulama’
  • Sanadnya bersambung.
  • Perawinya adil(soleh, bertaqwa, dipercayai)
  • Perawinya dobit(tidak nyanyuk, tidak lupa)
  • Tidak ada syaz(hadith yang diriwayatkan tidak bertentangan)
  • Tidak terdapat ‘illlah(yakni kecacatan/kesamaran yang menyebabkan hadith itu tidak diterima)
2. Subbut Al-Liqa’ (terbukti perawi itu telah bertemu dengan perawi sebelumnya)
3. Melihat tahap penguasaan murid di sisi syaikhnya(apakah murid yang bagus penguasaannya, atau tidak)
4. Hendaklah perawi itu masyhur sebagai yang tekun menuntut ilmu hadith.(maksudnya, perawi itu memang dikenali sebagai yang rajin menuntut hadith)
Manakala imam-imam yang lain, ada yang membenarkan hadith dho’if wujud di dalam kitabnya. Ini bukanlah hendak menyatakan Imam-imam tersebut kurang mulia atau kurang hebat daripada Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim. Tetapi hendak menyatakan, tujuan penulisan kitab mereka adalah berbeza. Dan perlu diketahui bahawa ulama’-ulama’ yang memasukkan hadith-hadith sedemikian, mereka memasukkannya dengan amanah. Yakni menyatakan para perawinya agar boleh diperiksa orang terkemudian selepas mereka.

Dan untuk isu mana yang lebih patut diambil sebagai rujukan, setakat ini sememangnya ulama’-ulama’ telah menjadikan Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim sebagai rujukan utama. Biasa akan dikatakan – “Perawi ini melepasi syarat asy-syaikhain”. Itu bermakna, perawi itu melepasi syarat yang dikenakan Bukhari dan Muslim.

Namun untuk mengambil hadith-hadith daripada Imam lain, tiada masalah selagi mana ianya memenuhi syarat hadith sohih.

Perkara ini Tun, dibahaskan dengan amat-amat detail dalam ilmu Jarah Wa Ta’dil(kritikan dan pujian) terhadap hadith-hadith, di dalam Kitab Ar-Rijal(kitab yang menceritakan perihal perawi-perawi, sejarah mereka, kedudukan mereka dalam dunia periwayatan hadith) dan sebagainya.


Tun Dr Mahathir yang saya kasihi kerana Allah,
Soalan 5 – Apakah ingatan manusia lebih tepat dan kekal dari catitan, seperti wahyu dari Allah s.w.t. kepada Nabi Muhammad s.a.w. dicatit, kemudian dibukukan sebagai Al-Quran.
“Lebih tepat” itu pada saya sangat subjektif. Sebab, tidak semestinya apa yang dicatit itu betul. Dan tak semestinya juga yang diingati itu lebih tepat dari apa yang tercatat.
Sebab itu Tun, dalam isu pengumpulan, pembukuan Al-Quran dan Hadith, adalah amat-amat-amat ketat saringannya.

Bukan semata-mata dia hafal, dia sebut, maka terus dimasukkan ke dalam catitan. Terus dibukukan. Bahkan, jika kita menelaah kitab-kitab Manahij Al-Muhaddithin(Sistem Para Perawi Hadith), kita akan menjumpai perkara seperti jarah wa ta’dil yang menilai sanad dan matan hadith, kitab Ar-Rijal yang menilai perawi-perawi hadith, syarat hadith sohih,  dan sebagainya, yang jelas menunjukkan ini semua disaring penuh ketat dan teliti.

Kalau Tun nak kata ingatan manusia boleh terganggu dengan ‘lupa’ dan sebagainya, saya akan kata, sebab itu wujud sistem Jarah Wa Ta’dil, Kitab Ar-Rijal, Syarat-syarat hadith sohih, dan sebagainya, untuk memastikan apa yang disampaikan itu terjaga.

Sebentar lagi saya akan nyatakan bahawa hadith juga dicatit. Ada juga yang dihafal. Sama seperti Al-Quran. Ada yang tercatat di pelepah kurma, batu dan sebagainya. Ada juga yang tidak ditulis, tetapi dihafal. Namun sistem pengumpulan yang amat ketat itulah yang menjaga dari apa yang tidak sohih itu terlepas.

Tun Dr Mahathir yang saya kasihi kerana Allah SWT,

Soalan 6 – Bukhari membuat kajian hadithnya 200 tahun selepas wafat Nabi. Apakah orang pertama yang melihat atau mendengar Nabi bersabda mencatat apa yang dilihat dan didengar dan catitan ini disimpan sehingga Bukhari mengkajinya? Atau apakah Bukhari bergantung kepada riwayat yang diperturunkan melalui beberapa generasi sehingga sampai kepada Al-Bukhari?

Sebenarnya Tun, hadith itu ditulis dari zaman Rasulullah SAW lagi. Bukan semata-mata hafalan dan ingatan. Di zaman Rasulullah SAW, antara yang dikhaskan oleh Rasulullah SAW untuk menjadi pencatit hadith baginda adalah: ‘Abdullah ibn ‘Amru Radhiallahu’anhuma.
Dinamakan penulisan Hadith ‘Abdullah ibn ‘Amru ini sebagai Sohifah As-Soodiqoh.
Antara lain yang wujud adalah Sohifah ‘Ali bin Abi Talib Radhiallahu’anhu.
Dan wujud di dalam Sohih Bukhari dalam Kitabul ‘Ilm bahawa Rasulullah SAW pernah menyuruh agar ditulis pesanan dan ajaran baginda kepada seorang yang berasal dari Yaman.
Dan amat masyhur kita mengetahui bahawa baginda mempunyai penulis surat, dan dihantar surat itu kepada raja-raja di zaman baginda. Ini dinyatakan di dalam Kitab Jaami’ Bayan Al-‘Ilm karangan Ibn Abdul Barr.
Jadi jelas di zaman Rasulullah SAW, hadith-hadith baginda ditulis. Tanpa dinafikan, ada juga yang dihafal.
Kita mendalami ilmu hadith ini dengan memahami bahawa Al-Quran adalah wahyu daripada Allah SWT makna dan lafaz. Manakala hadith adalah maknanya daripada Allah, sedang lafaznya adalah lafaz Rasulullah SAW. Maka, ada sahaja yang meriwayatkannya berdasarkan makna sahaja. Itu pun, semua ini melalui jarah wa ta’dil yang kita nyatakan tadi.
Di zaman Sohabah(para sahabat) pula, wujud tulisan Zaid ibn Thabit RA yang mengumpulkan hadith-hadith berkenaan Fara’idh. Khotib Al-Baghdadi(Abu Bakr Ahmad ibn `Ali ibn Thabit ibn Ahmad ibn Mahdi) juga pernah meriwayatkan daripada Basyir ibn Nuhaik bahawa Basyir berkata: “Aku menulis untuk Abu Hurairah setiap hadith yang aku pelajari daripadanya. Kala aku hendak berpisah dengannya, maka aku membacakan apa yang aku tulis. Kemudian aku nyatakan bahawa ini semua adalah hadith yang aku ambil daripadanya. Abu Hurairah menjawab: Ya.” Khotib Al-Baghdadi, dalam kitabnya, Taqyid Al-Ilm.

Terdapat juga sohifah Jabir ibn Abdullah. Dan para sahabat yang hidup jelas memperturunkan hadith-hadith yang didapati daripada Rasulullah SAW kepada masyarakat di mana mereka hidup.

Dan ini semua tidak mati di situ sahaja. Di Zaman Tabi’in, wujud juga penulisan Hadith, bahkan jadi lebih meluas lagi kerana telah terbukanya banyak wilayah di tangan Islam. Ketika zaman inilah, Khalifah Abdul Aziz ibn Marwan(meninggal pada tahun 85H) mula menyeru agar dikumpulkan hadith secara rasmi. Kemudian usaha ini juga diteruskan oleh Khalifan Umar bin Abdul Aziz di zamannya.
Perkara ini dijelaskan secara detail di dalam kitab-kitab Manahij Al-Muhaddithin. Ini bukanlah maklumat yang boleh kita biarkan begitu sahaja, atau memandangnya dengan sebelah mata semata-mata.
Kemudian, apabila ingin membicarakan perihal Imam Al-Bukhari, bagaimana dia menuntut hadith, dia nyata adalah seorang yang mengembara. 16 tahun dia keluar mengembara bertemu dengan perawi-perawi untuk mengumpulkan hadith-hadith, dalam rangka mengumpulkan yang sohih. Dia bukannya duduk diam di dalam perpustakaan semata-mata, atau menunggu seseorang datang kepadanya menyampaikan buatnya hadith.
Dan sekali lagi saya nyatakan, Imam Al-Bukhari bukannya sekadar dengar, dan terus catit masukkan ke dalam Kitabnya. Dia menyaringnya pula. Ada pula hadith-hadith yang lebih kurang sama, diletakkan sebagai bukti bahawa makna yang dibawa oleh hadith-hadith itu sohih, saling sokong menyokong satu sama lain.
Bahkan, untuk tambah meyakinkan lagi, Imam Al-Bukhari telah memanggil para ulama’ di zamannya untuk menilai Kitab Jami’ Musnad As-Sohih miliknya itu. Antara ulama’ yang menilai adalah ‘Ali ibn Al-Madini, Ahmad ibn Hanbal, Yahya Ibn Mu’in dan lain-lain. Mereka memperkemaskannya lagi dan menjadi saksi bahawa apa yang dikumpulkan itu adalah sohih.
Dan bukanlah Imam Al-Bukhari itu terus mati selepas menyelesaikan kitabnya. Dia masih hidup. Didatangi para ulama’, dan keluar ke negeri demi negeri membawa kitabnya. Sekiranya wujud kesalahan dan kecacatan, semestinya kitabnya telah tertolak lebih awal kala kehidupannya.



Tun Dr Mahathir yang saya kasihi,
Soalan 7 – Tuhan menjadikan manusia berbeza dengan haiwan kerana manusia diberi akal fikiran. Apakah agama Islam melarang manusia dari mengguna akal dan berfikir?
Guru saya di dalam bidang Aqidah, bernama ‘Ala Hilat, pernah berkata bahawa Allah SWT menyediakan ayat musytabihat di dalam Al-Quran, sebagai tanda penghormatan Allah SWT kepada akal yang diciptakanNya buat manusia. Ayat musytabihat adalah ruang yang diberikan Allah SWT agar manusia berfikir, menjana pemikirannya sendiri.
Tetapi adalah perlu kita fahami bahawa, tiadalah pemikiran akan timbul sendiri tanpa bantuan. Dan tiadalah pemikiran akan menghala kepada arah yang betul sekiranya tidak mendapat panduan.
Kerana itu, Allah SWT menurunkan ayat-ayat Muhkamat. Yang qat’ie, jelas tidak boleh diubah dan diperbahaskan perlaksanaannya. Hal ini boleh dirujuk dalam Surah Ali Imran ayat 7.
Allah SWT juga beberapa kali menyebut ayat Al-Quran seperti:
“Apakah mereka tidak mendalami/memikirkan Al-Quran?” Surah Muhammad ayat 24.             “Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.” Surah Rum ayat 21.

Maka tidaklah Islam melarang kita menggunakan akal kita. Tetapi perlulah kita letakkan akal kita atas landasan sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah SWT di dalam kitabNya, sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW daripada hadith yang sohih yang sampai kepada kita.
Jika Islam melarang kita menggunakan akal, maka tiadalah ulama’-ulama’ terdahulu terfikir untuk mengumpulkan Al-Quran dan mengumpulkan hadith. Tiadalah cendekiawan Islam membuat penemuan-penemuan yang menghidupkan ketamadunan dunia.
Tetapi perlulah pada kebebasan berfikir itu, wujud limitnya. Kerana pemikiran manusia itu terbatas.

Sebagaimana limit yang diletakkan kepada kita, agar tidak membicarakan akan dzat Allah SWT.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, dari Rasulullah SAW, beliau bersabda: “Sesungguhnya syaitan mendatangi salah seorang dari kamu, lalu berkata: Siapakah yang telah menciptakan ini ? Siapakah yang telah menciptakan itu ? Hingga syaitan berkata kepadanya: Siapakah yang menciptakan Rabbmu? Jika sudah sampai demikian, maka hendaklah ia berlindung kepada Allah dengan mengucapkan isti’adzah dan berhenti.” Hadith Riwayat Al-Bukhari dan Muslim.
Kerana jelas, makhluk jika mampu memikirkan bagaimana ‘bentuk’ Tuhannya, adalah satu kecacatan kepada Maha Besarnya Tuhan itu. Tidakkah Tun rasa demikian? Ini salah satu bentuk keterbatasan akal manusia. Tidak mampu menjengah kepada perkara-perkara ghaib. Maka Al-Quran dan hadith memandu. Islam benarkan kita terbang seperti layang-layang, tetapi mestilah bertali agar tidak jadi layang-layang yang lepas pergi begitu sahaja, Tun.

Maka begitulah saya melihat Islam mendidik kita berfikir, Tun.


Penutup: Inilah jawapan Saya, Tun Dr Mahathir, yang saya kasihi kerana Allah SWT.
Tun Dr Mahathir yang saya kasihi.
Pada hemat saya Tun, kalau saya diizinkan memberikan buah pandangan, saya kira lebih afdhol dari Tun memfokuskan soalan ini kepada saya, dan membukanya agar diperbincangkan ulama’ luar dan dalam negara. Saya cadangkan Tun menulis soalan-soalan ini di dalam bahasa Inggeris. Pastinya akan mendapat sambutan dan perhatian ulama’ international. Jika Tun mahu tahu, nama Tun masih disebut-sebut. Ada rakyat Jordan yang menyangka bahawa Tun masih Perdana Menteri kami.
Saya ini, ini sahajalah yang saya mampu beri. Mahu kata pakar, tidak sepakar mana. Saya pun tidak expect Tun akan tanya saya hal sebegini. Sedang ulama’-ulama’ yang lebih pakar, pastinya mungkin ada yang mampu memuaskan hati Tun.

Apa-apa hal pun Tun, inilah jawapan saya. Saya yakin, do’if dan kerdil, ditonton masyarakat Malaysia, kala berhadapan dengan Tun. Nyata, saya hanya cucunda Tun yang berumur 23 tahun, belum lagi menamatkan ijazahnya. Namun saya kekal dengan jawapan saya ini setakat ini. Saya percaya dengan ilmu yang saya perolehi ini, sebagaimana yang saya tulis.

Nota saya yang sebelum ini hanya berniat untuk menyatakan, bagaimana kelirunya masyarakat dengan kata-kata Tun tempoh hari. Saya, berdasarkan ilmu yang sedikit, yang ada pada saya ini, juga penjelasan saya tadi, jelas bahawasanya Hukum Hudud bukan satu ‘rekaan’ ulama’ Fiqah. Ianya memang datang daripada Al-Quran dan As-Sunnah. Bila Tun bicara berkenaan ‘hukum yang keras’ tiada di dalam Al-Quran, saya nyatakan adanya potong tangan di dalam Al-Quran. Berkenaan dengan rejam, wujud di dalam hadith sohih, namun kedudukan rejam ini saya menjumpai pelbagai pandangan. Sebat ada di dalam Al-Quran. Apa-apa hal pun, Tun kemudiannya bicara berkenaan bagaimana ruginya kita jika amal hudud, orang melayu Islam akan tak ada tangan dan sebagainya.

Tun minta tidak dicap sebagai anti-hadith, dan Tun jelas mengakui betapa hadith diperlukan untuk menjelaskan bagaimana untuk bersolat. Maka saya bawakan hadith sohih berkenaan potong tangan, yang jelas tiada diskriminasi. Hatta anak kepada Nabi pun, jika mencuri dan sampai hadnya, maka akan dikenakan hukumannya.

Dari Aisyah r.a., Orang Quraisy merasa tidak senang akan hukuman yang dijatuhkan kepada seorang perempuan suku Makhzum mencuri. Mereka berkata: “Siapakah yang boleh menyampaikan kepada Rasulullah s.a.w. supaya perempuan itu dibebaskan saja?” Kata mereka: “Siapakah yang berani selain Usamah bin Zaid, kesayangan Rasulullah s.a.w.!” Usamah lalu menyampaikannya kepada beliau. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Mengapa engkau memberikan pertolongan untuk membebaskan seseorang dari had (hukum) Allah?” Kemudian beliau berdiri lalu berpidato, sebagai berikut: “Orang-orang yang sebelum kamu dibinasakan, kerana kalau orang yang terhormat (mulia) mencuri, mereka biarkan saja. Tetapi kalau yang mencuri itu orang lemah, mereka jatuhi hukuman. Demi Tuhan! Kalau sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri, saya potong juga tangannya!” Hadith Riwayat Bukhari.
Inilah penjelasan kepada ayat berkenaan potong tangan yang wujud di dalam Al-Quran pada ayat 38 Surah Al-Maidah. Saya sudah nyatakan di dalam nota saya, saya ‘tidak arif berkenaan bagaimana hudud itu perlu dilaksanakan.’ Tetapi saya amat pasti bahawa, hudud bukan semata-mata rekaan ulama’ fiqah.

Sekiranya orang menyatakan nota saya adalah satu bentuk salah faham kepada bicara Tun, maka semestinya Tun perlu memberikan penjelasan. Sebab apa yang saya nampak, kenyataan Tun tempoh hari mengundang salah faham yang nyata besar. Kerana nyata, Tun diikuti ramai orang. Suara saya, hanya pasir di tengah suara rakyat yang lain. Dan adalah menjadi kegembiraan saya, apabila Tun memberikan respon. Walaupun saya kira, respon Tun sepatutnya berbentuk umum, kerana ada lagi beberapa orang menulis kritikan yang sama, bahkan ada yang lebih keras, kepada Tun.

Jadi, setakat ini sahajalah daripada saya. Terima kasih kerana sudi menyantuni penulisan saya, membaca nota saya yang terdahulu. Sebarang kesilapan, saya minta maaf. Sebarang kecacatan bahasa dalam penulisan saya, mungkin ada yang dianggap kasar, maka saya minta maaf.

Di kesempatan ini, saya sampaikan salam dua sheikh saya, pakar ilmu hadith daripada Yarmouk, bernama Dr Mehmed Thowalbeh dan Dr Sa’id Bawa’anah. Mereka kata, jika Tun ingin bertanya lebih banyak, mereka sedia membantu. Mereka juga mencadangkan sebuah buku untuk ditelaah Tun, bertajuk: Manahij Al-Muhaddithin karangan Ali Qudhoh.

Jika Tun sudi, sampaikan salam saya kepada ‘nenda’ Tun Dr Siti Hasmah. Dan doakan agar saya selamat melayari bahtera perkahwinan, tarikhnya sekitar sebelum Ramadhan tahun ini.

Sekali lagi, terima kasih, dan minta maaf, daripada saya, Hilal Asyraf, ‘cucunda’ Tun yang masih banyak perlu belajar lagi, semestinya.

Semoga Allah redha, dan membuahkan dari penulisan ini manfaat. Bukan sahaja untuk kita berdua, tetapi juga buat masyarakat.
Sekian.

~ seorang hamba,
HilalAsyraf

 Antara Komen dalam Blog TUN Mahathir..




80 Comments


  1. amin tan's Gravataramin tan
    March 21, 2012 at 1:26 am | Permalink
    Salam Tun,
    Izinkan saya jelas kepada SQB yang berhujah.
    ” Segala hukum Allah mempunyai hikmahnya tersendiri. Saudara berkata bahawa khinzir itu haram tanpa logik. Di sini saudara perlu membetulkan persepsi anda. Allah yang Maha Esa mengharamkan khinzir itu bagi kesihatan dan kesejahteraan manusia dan ini dapat dibuktikan melalui kajian sains. Melalui kajian, didapati bahawa daging khinzir itu mengandungi ulat yang merbahaya serta sukar dibunuh tidak kira berapa lama ianya dimasak. Selain itu, khinzir itu mempunyai gaya hidup yang amat menjijikkan. Tahukah saudara bahawa khinzir itu mampu makan apa-apa sahaja termasuk sampah sarap dan najis? Di sini, nampaklah hikmah larangan Yang Maha Bijaksana! Jelaslah bahawa penggunaan akal dalam keadaan ini mampu memapankan iman dan menggalakkan umat mematuhi larangan Allah SWT. Begitu juga dengan ulasan Saudara yang lain seperti Solat dan meminum arak.”
    Saudara mengatakan daging babi diharamkan kerana mengandungi ulat bahaya, adalah rekaan SQB sendiri, atau hadis daif atau rekaan ahli fekah semata-mata bukan dari Al Quran. (surah Al Maedah ayat 3) Tidak munasabah daging babi mengandungi ulat bahaya sedangkan orang putih, orang Cina dan orang Jepun yang hari2 makan babi begitu gagah, bijak dan rajin.
    Orang islam tidak makan babi kerana Allah, bukan kerana ulat atau bahaya. Begitu jugalah orang2 islam menunaikan rukun islam seperti berpuasa di bulan Ramathan kerana Allah bukan kerana kesihatan atau slimming.
    Saya tidak menganjurkan supaya orang2 islam jadi bodoh dan tidak guna akal fikiran. Saya menytakan orang mukmin taqwa kepada Allah. Samiakna wa atokna. SAMIAKNA WA ATOKNA. Jangan kita jadi lebih pandai dari Allah.
    Setiap yang hidup pasti mati. Kita semua akan mati dan kita tidak datang lagi ke dunia ini buat selama lamanya.
    Surah Bakharah ayat 1 “Quranlah kitab yang tiada ragu2 lagi bagi orang2 yang taqwa”
    amin tan

    1. Good day, YAB.
    2. sekadarberfikir's Gravatarsekadarberfikir
      March 20, 2012 at 5:13 am | Permalink
      assalamualaikum Tun,
      saya bersetuju dengan apa yang dinyatakan oleh Dr.Fikir…
      “memang ramai yang gagal memahami apa yang cuba Tun sampaikan”. saya sendiri tidak faham 100% apabila pertama kali membaca atau mendengar apa-apa yang Tun M sampaikan. apabila ada sesuatu isu terutamanya isu-isu yang dibawa oleh Tun M, acapkali saya akan bertanya kepada rakan-rakan, meneliti penggunaan ayat dan lenggok bahasa yang Tun gunakan, ‘melihat’ dari pelbagai aspek supaya faham dan jelas akan maksud sebenar apa yang Tun cuba sampaikan. saya bukanlah nak mengatakan bahawa saya faham 100% peratus apa-apa sahaja yang Tun M sampaikan tetapi alhamdulillah bolehlah saya berkongsi dengan rakan-rakan sedikit ilmu yang Tun sampaikan melalui penulisan dan sebagainya.
      kepada adik Hilal Asyraf dan juga pembaca-pembaca blog, diharapkan agar dapat meneliti apa-apa jua isu, perkara dan hal dengan sedalam-dalamnya dan ‘melihat’ dari pelbagai aspek supaya dapat melihat yang tersurat dan yang tersirat dan tidak hanya mencari kesilapan seseorang semata-mata. Tun M adalah orang alim (orang yang berilmu), orang yang mempunyai banyak pengalaman, berfikir lebih jauh daripada kita semua, telah ‘melihat’ pelbagai perkara….oleh itu, sekiranya hendak ‘berbicara’ dengan Tun, bukalah mata, hati dan akal fikiran dan persiapkanlah diri dengan ilmu yang paling tidak sama banyak dengan Tun M…
      adik Hilal Asyraf, tamatkanlah pelajaran dahulu dan kalau boleh sambung ke peringkat yang tertinggi..bukan sahaja dalam bidang agama malahan ekonomi, bahasa, matematik, sains dan lain-lain.
      …sekadar berfikir……
      1. abdulazizomar's Gravatarabdulazizomar
        March 20, 2012 at 1:38 am | Permalink
        Salam Tun,
        Please allow me to share the writing of a so called ‘anti-hadith’ scholar not so long ago to all people of the world.
        Why The Row Over Anti-Hadith but Silence On Quran Illiteracy?
        The time may have come for us to do a final reckoning with ourselves, our people, and the international community. Never in the history of mankind have we faced such total collapse as we do today…. Where has morality gone? Where on the face of this earth is a group or groups of moral human beings?… There is a limit to human endurance of suffering without protest; that limit has been passed!
        When a group of our people in Malaysia wants to bring back the Quran to the hearts of the populace today, this is the significance and the implication. For a thousand years, Muslims have strayed so far away from God’s teachings and lived in such ignorance that they are powerless to destroy the evil perpetrated before their eyes. Western civilization too has strayed far away from the teachings of the prophets, including Moses and Jesus…. Both East and West must return to God’s teachings, particularly the Quran, His final, complete, perfect, and detailed scripture.
        Alas, when Jema’ah Al-Quran Malaysia (Quranic Society of Malaysia or JAM) was formed precisely for this mission, a number of our leaders and intellectuals leapt up and protested. “Anti-Hadith group! Anti-Hadith group!” they screamed in accusation. What? Bringing the Quran to the people so that they would understand—this is anti-hadith? So, letting the people remain Quran illiterate, as in the past five hundred years in Malaysia, is acceptable?
        I write this open letter to the nation’s leaders and intellectuals in all communities in the hope that we can study this matter calmly and rationally, without hurling accusations and threats and creating an atmosphere of animosity and tension. It is with a sense of responsibility and humility that I ask this, for it is not a matter involving religious ritual, but one of life and death for our people.
        In 1986, this writer published a book, Hadis – Satu Penilaian Semula (its English translation, Prophetic Traditions— A Re-evaluation will also be published, God willing) with the intention stated above. Many of the hadith compiled by Bukhari, Muslim and others that we use today, according to this writer’s study, are in conflict with the teachings of the Quran. I give instances in three areas:
        One, adulation of or unquestioning acceptance of the teachings of a leader. Since this principle was instilled, Muslims have feared others besides God; they have been afraid to question leaders. Hence they became slaves of the leaders, whereas the Quran exhorts us to free ourselves of all forms of subservience, except to the One God….
        Two, prohibiting the use of the rational mind. Generally, Muslims are taught not to use their minds in religious matters. This teaching is spread through some false hadith. Purportedly, the use of the mind in religious matters would lead us astray. If the mind may not be used in religious matters, why may it be used in other matters? Are religious and secular matters to be kept separate? Indeed, this is what has paralyzed the intellects of Muslims in comparison with others. The minds of Muslims have been dead for a thousand years, killed by these false hadith. On the contrary, the teaching of the Quran give the mind a noble place. God deems human beings who do not use their minds worse than animals! (7:179) God bars those who do not use their minds from the fold of the faithful. (10:100)
        Three, suppression of creativity. It is evident that for a long time, Muslims have not been creative. Since the thirteenth century when Islamic civilization began to decline, modern scientific discoveries and technological inventions have been made by others, particularly those who hold that human beings may know and may create progress. In the early days, Muslims were highly creative because they adhered to the Quran’s dynamic teachings, which urge Muslims to work and strive for success in this world and the next. But since they turned to the teachings of the hadith, their creativity declined, for these false hadith teach resignation to taqdir (divine pre-destination) or fatalism. Purportedly, good and evil are from God. The Malay proverb, “If you are fated to gain a cupak (a small measure of rice) you will not gain a gantang (a big measure of rice),” reflects this world-view.
        All three teachings from certain false hadith are clearly in conflict with teachings in the Quran. The Islamic education system from the village pondok (rural religious seminary) right up to the Azhar university, based on rote learning and unquestioning acceptance, teaches that hadith cannot possibly be in conflict with the Quran. This would be true of hadith that are really from the Prophet. But history tells us that the hadith compilations by Bukhari and others were made between 200 and 250 years after the Prophet’s death. These compilations are the responsibility of Bukhari and others, not of the Prophet. The Prophet’s responsibility as God’s messenger was to convey the Quran….
        Some religious leaders label as apostates those who adhere to the Quran, accusing them of being anti-hadith. According to certain hadith, apostates are punished by being put to death. Are they not aware that leaders of Christian Church during the Middle Ages in Europe also put to death apostates from Christianity? Thus, this is not punishment under God’s law, but one from the age of ignorance which entered the hadith through the Torah (Old Testament), which had been tampered with. (Refer to Deut. 13:5-10) Do our people know that according to the teachings of the Quran, one is given full freedom to choose one’s religion? Thus, killing someone for religion is totally forbidden by God and is a great sin.
        The study of the hadith has been developed into a complex one in Islam from the 9th to the 15th century. The early hadith scholars established a method of sifting out the weak hadith and retaining only the genuine ones. However, we must realize that knowledge develops, and one of the conditions for development is freedom to criticize. No philosopher, scientist or scholar is free of weaknesses, and one of the ways of overcoming weaknesses is through scientific criticism. We have seen the weaknesses of the method used by the early hadith scholars in the existence of many hadith which are in conflict with the Quran in Sahih Bukhari (Bukhari’s compilation of hadith that are regarded as genuine) and others.
        Now we need to review the definition of sahih or authentic hadith. Does it mean confirmed as genuine only on the basis of isnad (chain of narrators) or also on the basis of matan (meaning of text)? Between isnad and matan, which is the more important? As we are talking about the sayings and doings of the Prophet, the term sahih must be based on matan which is in line with the Quran, for the sayings and doings of the Prophet Muhammad could not possibly be in conflict with the teaching of the Quran.
        It is clear why we need to do a re-evaluation. Every Muslim believes in the Quran and puts it above all other teachings. Our problem is the Quran-illiteracy of Muslims whose language is not Arabic, and of Arab Muslims whose language is Arabic. They do not know which of the hadith taught to them are in conflict with the teachings of the Quran and which are not. Many false teachings have been slipped into the hadith by foes of Islam in those days (the Jews, the Christians, the Persians) to undermine Islam from within. If Muslims wish to be great again, and surely they do wish it, re-evaluating the hadith on the basis of the Quran and understanding and practicing the teachings of the Quran are unavoidable conditions.
        Certainly, when this re-evaluation is carried out, certain changes and adjustments will need to be made in our beliefs and practices. As these changes are made to correct and improve, we need not fear making them. In fact, we should welcome them. What we should fear is going on practicing wrong traditions after knowing them to be so.
        But these few changes and adjustments involve major matters:
        One, we must reject adulation of leaders. We must bow only to God. All human beings are equal–none higher or lower than the other. This will rekindle the spirit of jihad (struggling in God’s cause) among Muslims….
        Two, we must reject taqlid (un-questioning acceptance of human authority). We must use our minds to gain knowledge. We read all books, but critically. We learn from all teachers, but without forgetting our critical faculty. In this way, we shall inherit only the good from our ancestors; the bad we shall cast aside. Thus will the Islamic intellect blossom again.
        Three, we must reject fatalism. Our fates as individuals and as a nation is shaped by ourselves, not by taqdir (divine predestination). The law is: those who strive will attain; those who do not strive will not. Man cannot know his capacity until he tries. The Omniscient God knows everything from beginning to end, but man does not know what God knows. This change will revive the creativity of Muslims; and science, philosophy, art and technology will bloom again in the Islamic world.
        These are the three major changes we must make as individuals and as a people when we re-evaluate the hadith on the basis of the Quran and when we return to the Quran. Is this impossible? I think not. The best ways of making these changes can be discussed and decided by our leaders and intellectuals.
        As we have seen, the anti-hadith allegations hurled at us are the result of ignorance or misunderstanding on the part of the people and a handful of leaders who fear for their position and authority. These can be overcome through sincere and fair discussion. We all declare ourselves to be Muslims. What, then, prevents us from holding talks to find an amicable solution based on truth? If both sides are sincere, adhere to the spirit of brotherhood among the faithful, and base the talks on the Quran, as God commands, there is no reason why we cannot solve this problem.
        We have no intention of toppling the ulama (religious scholars or leaders) or wresting away their positions. We only want the Muslims, including the leaders and the intellectuals, in our country to adhere truly to the Quran.
        Some claim that this problem need not be re-opened as it was solved long ago. These people are like ostriches, burying their heads in the sand and saying there is nothing to worry about since they can see nothing! Islamic communities all over the world as well as in our country are bogged down with problems they cannot overcome. Why? Because we live in darkness. How could we see in the dark? We need to get out of the darkness by using a bright torch. That torch is the Quran.
        As I stated in the beginning of this letter, the time has come for Muslims and mankind in general to return to God’s teachings. Our society, both national and international, is hit by crisis after crisis; the only way we can overcome these is by returning to the teachings of the Omniscient God, i.e., the Quran. Such is the importance of the Quran to us and to the world.
        God willing, you can lead to set up the discussion between the scholars and ‘anti-hadith’ in order to find the truth.
        Thank you Tun
        Thank you Tun.


        1. mgpunya's Gravatarmgpunya
          March 20, 2012 at 1:30 pm | Permalink
          YABhg Tun,
          Abdul Kadir quits Umno after 56 years, ..reads the Malaysian Star, today. I would have saluted him if he did exactly that while holding position in the government back then, just like what you did, sir. On his accusation that BN bought votes during the 2008 election, why only 2008..? What about when he was still with the government holding a cabinet post, back then…
        2. Mis_bah's GravatarMis_bah
          March 20, 2012 at 12:16 pm | Permalink
          Assalamu Alaikum Tun,
          Saya cuma berharap bakal2 ilmuan kita supaya mendalami ilmu dalam pelbagai disiplin sebelum berani membuat kenyataan umum kerana kita khuatir ilmu yang tidak matang akan disesali dikemudian hari oleh bakal ilmuan sendiri. Amatlah menyedihkan apabila sudah ada pihak yang menerima ilmu tidak matang berkenaan dan mengamalkannya, kemudian bakal ilmuan itu baru hendak menarik balik kenyataan terbuka yang pernah dibuatnya..
        3. HBT456's GravatarHBT456
          March 20, 2012 at 8:41 am | Permalink
          Good morning YAB,
          1. Tuesday March 20, 2012
          Cops: Girl may have run away
          KUANTAN: The disappearance of a 15-year-old girl here has led to conflicting versions bet­ween her family and the po­­lice.
          While her two siblings have claimed that she was abducted in broad daylight while walking along a busy street here, authorities believe that she might have run away.
          According to her siblings, Siti Nur Fatihah Mahadi (pic at right) was heading to a shop in Jalan Tas 2 to top up her handphone credit on Sunday when a car suddenly stopped in front of them and a man pulled her in.
          Her adopted sister Siti Nurul Aisyah, 11, said although she and her brother Mohamad Syah­­­mi Aiman, 11, struggled to pull their eldest sister back, they were elbowed away by the man.
          “My sister was shouting for help. My brother and I tried to save her but we could only watch as the car sped away,” she said at their home at Taman Tas here yesterday.
          Siti Nurul Aisyah said a Malay woman was driving the deep purple car, adding that there was another man in it. She claimed that she did not recognise any of them.
          However, Kuantan OCPD Asst Comm Mohd Jasmani Yusoff said they believed that Siti Nur Fatihah had run away with her friends.
          “Witnesses said she told someone on the phone that she wanted to run away from her mother. A car then came and picked her up in front of the handphone shop.
          “There was no screaming or anything that looked like an abduction,” he said.
          ACP Mohd Jasmani said the case was still being investigated, adding that the police would track down her whereabouts.
          Meanwhile, Siti Nur Fati­hah’s mother Nor­­mala Mohd Lazin said her children had come home crying at about 3.20pm.
          “They told me what happened. I immediately tried to call my daughter’s handphone but it was switched off,” she said.
          She added that she did not feel that Siti Nur Fatihah, who did not have a boyfriend, had run away.
          “My daughter told me she had a bad feeling before leaving the house but she laughed it off. Please return my daughter. Please don’t hurt her,” said the distraught woman.
          Teruntum assemblyman Chang Hong Seong urged those with information on Siti Nur Fa­tihah’s whereabouts to contact the police or her parents at 019-9813 361 and 019-9897 807.
          2. Cases like this never happens in “civilized, rich and developed countries since year 2000″ where parents lodged report to police that their children run away.
          3. I find it rather amusing that domestic vernacular papers always ballooned news like this assuming that we are still in the 90s.
          4. It is time for the Ministry to liberalize internet news by allowing them to charge subscription fees if PM is serious in transforming our people with high income.
          Good day, YAB.
        4. sekadarberfikir's Gravatarsekadarberfikir
          March 20, 2012 at 5:13 am | Permalink
          assalamualaikum Tun,
          saya bersetuju dengan apa yang dinyatakan oleh Dr.Fikir…
          “memang ramai yang gagal memahami apa yang cuba Tun sampaikan”. saya sendiri tidak faham 100% apabila pertama kali membaca atau mendengar apa-apa yang Tun M sampaikan. apabila ada sesuatu isu terutamanya isu-isu yang dibawa oleh Tun M, acapkali saya akan bertanya kepada rakan-rakan, meneliti penggunaan ayat dan lenggok bahasa yang Tun gunakan, ‘melihat’ dari pelbagai aspek supaya faham dan jelas akan maksud sebenar apa yang Tun cuba sampaikan. saya bukanlah nak mengatakan bahawa saya faham 100% peratus apa-apa sahaja yang Tun M sampaikan tetapi alhamdulillah bolehlah saya berkongsi dengan rakan-rakan sedikit ilmu yang Tun sampaikan melalui penulisan dan sebagainya.
          kepada adik Hilal Asyraf dan juga pembaca-pembaca blog, diharapkan agar dapat meneliti apa-apa jua isu, perkara dan hal dengan sedalam-dalamnya dan ‘melihat’ dari pelbagai aspek supaya dapat melihat yang tersurat dan yang tersirat dan tidak hanya mencari kesilapan seseorang semata-mata. Tun M adalah orang alim (orang yang berilmu), orang yang mempunyai banyak pengalaman, berfikir lebih jauh daripada kita semua, telah ‘melihat’ pelbagai perkara….oleh itu, sekiranya hendak ‘berbicara’ dengan Tun, bukalah mata, hati dan akal fikiran dan persiapkanlah diri dengan ilmu yang paling tidak sama banyak dengan Tun M…
          adik Hilal Asyraf, tamatkanlah pelajaran dahulu dan kalau boleh sambung ke peringkat yang tertinggi..bukan sahaja dalam bidang agama malahan ekonomi, bahasa, matematik, sains dan lain-lain.
          …sekadar berfikir……
        5. March 20, 2012 at 3:56 am | Permalink
          Pembetulan; typing error,
          ” Dan apabila mereka mendengar perkataan yg tak bermanfaat, mereka berpaling drpdnya dan mereka berkata”bg kami amal2 kami, dan bg mu amal2mu, kesejahteraan atas dirimu, kami TAK ingin bergaul dgn org2 jahil”
          Tertinggal perkataan TAK, kesilapan taip amat dikesali
          Qasas; 55
        6. abdulazizomar's Gravatarabdulazizomar
          March 20, 2012 at 1:38 am | Permalink
          Salam Tun,
          Please allow me to share the writing of a so called ‘anti-hadith’ scholar not so long ago to all people of the world.
          Why The Row Over Anti-Hadith but Silence On Quran Illiteracy?
          The time may have come for us to do a final reckoning with ourselves, our people, and the international community. Never in the history of mankind have we faced such total collapse as we do today…. Where has morality gone? Where on the face of this earth is a group or groups of moral human beings?… There is a limit to human endurance of suffering without protest; that limit has been passed!
          When a group of our people in Malaysia wants to bring back the Quran to the hearts of the populace today, this is the significance and the implication. For a thousand years, Muslims have strayed so far away from God’s teachings and lived in such ignorance that they are powerless to destroy the evil perpetrated before their eyes. Western civilization too has strayed far away from the teachings of the prophets, including Moses and Jesus…. Both East and West must return to God’s teachings, particularly the Quran, His final, complete, perfect, and detailed scripture.
          Alas, when Jema’ah Al-Quran Malaysia (Quranic Society of Malaysia or JAM) was formed precisely for this mission, a number of our leaders and intellectuals leapt up and protested. “Anti-Hadith group! Anti-Hadith group!” they screamed in accusation. What? Bringing the Quran to the people so that they would understand—this is anti-hadith? So, letting the people remain Quran illiterate, as in the past five hundred years in Malaysia, is acceptable?
          I write this open letter to the nation’s leaders and intellectuals in all communities in the hope that we can study this matter calmly and rationally, without hurling accusations and threats and creating an atmosphere of animosity and tension. It is with a sense of responsibility and humility that I ask this, for it is not a matter involving religious ritual, but one of life and death for our people.
          In 1986, this writer published a book, Hadis – Satu Penilaian Semula (its English translation, Prophetic Traditions— A Re-evaluation will also be published, God willing) with the intention stated above. Many of the hadith compiled by Bukhari, Muslim and others that we use today, according to this writer’s study, are in conflict with the teachings of the Quran. I give instances in three areas:
          One, adulation of or unquestioning acceptance of the teachings of a leader. Since this principle was instilled, Muslims have feared others besides God; they have been afraid to question leaders. Hence they became slaves of the leaders, whereas the Quran exhorts us to free ourselves of all forms of subservience, except to the One God….
          Two, prohibiting the use of the rational mind. Generally, Muslims are taught not to use their minds in religious matters. This teaching is spread through some false hadith. Purportedly, the use of the mind in religious matters would lead us astray. If the mind may not be used in religious matters, why may it be used in other matters? Are religious and secular matters to be kept separate? Indeed, this is what has paralyzed the intellects of Muslims in comparison with others. The minds of Muslims have been dead for a thousand years, killed by these false hadith. On the contrary, the teaching of the Quran give the mind a noble place. God deems human beings who do not use their minds worse than animals! (7:179) God bars those who do not use their minds from the fold of the faithful. (10:100)
          Three, suppression of creativity. It is evident that for a long time, Muslims have not been creative. Since the thirteenth century when Islamic civilization began to decline, modern scientific discoveries and technological inventions have been made by others, particularly those who hold that human beings may know and may create progress. In the early days, Muslims were highly creative because they adhered to the Quran’s dynamic teachings, which urge Muslims to work and strive for success in this world and the next. But since they turned to the teachings of the hadith, their creativity declined, for these false hadith teach resignation to taqdir (divine pre-destination) or fatalism. Purportedly, good and evil are from God. The Malay proverb, “If you are fated to gain a cupak (a small measure of rice) you will not gain a gantang (a big measure of rice),” reflects this world-view.
          All three teachings from certain false hadith are clearly in conflict with teachings in the Quran. The Islamic education system from the village pondok (rural religious seminary) right up to the Azhar university, based on rote learning and unquestioning acceptance, teaches that hadith cannot possibly be in conflict with the Quran. This would be true of hadith that are really from the Prophet. But history tells us that the hadith compilations by Bukhari and others were made between 200 and 250 years after the Prophet’s death. These compilations are the responsibility of Bukhari and others, not of the Prophet. The Prophet’s responsibility as God’s messenger was to convey the Quran….
          Some religious leaders label as apostates those who adhere to the Quran, accusing them of being anti-hadith. According to certain hadith, apostates are punished by being put to death. Are they not aware that leaders of Christian Church during the Middle Ages in Europe also put to death apostates from Christianity? Thus, this is not punishment under God’s law, but one from the age of ignorance which entered the hadith through the Torah (Old Testament), which had been tampered with. (Refer to Deut. 13:5-10) Do our people know that according to the teachings of the Quran, one is given full freedom to choose one’s religion? Thus, killing someone for religion is totally forbidden by God and is a great sin.
          The study of the hadith has been developed into a complex one in Islam from the 9th to the 15th century. The early hadith scholars established a method of sifting out the weak hadith and retaining only the genuine ones. However, we must realize that knowledge develops, and one of the conditions for development is freedom to criticize. No philosopher, scientist or scholar is free of weaknesses, and one of the ways of overcoming weaknesses is through scientific criticism. We have seen the weaknesses of the method used by the early hadith scholars in the existence of many hadith which are in conflict with the Quran in Sahih Bukhari (Bukhari’s compilation of hadith that are regarded as genuine) and others.
          Now we need to review the definition of sahih or authentic hadith. Does it mean confirmed as genuine only on the basis of isnad (chain of narrators) or also on the basis of matan (meaning of text)? Between isnad and matan, which is the more important? As we are talking about the sayings and doings of the Prophet, the term sahih must be based on matan which is in line with the Quran, for the sayings and doings of the Prophet Muhammad could not possibly be in conflict with the teaching of the Quran.
          It is clear why we need to do a re-evaluation. Every Muslim believes in the Quran and puts it above all other teachings. Our problem is the Quran-illiteracy of Muslims whose language is not Arabic, and of Arab Muslims whose language is Arabic. They do not know which of the hadith taught to them are in conflict with the teachings of the Quran and which are not. Many false teachings have been slipped into the hadith by foes of Islam in those days (the Jews, the Christians, the Persians) to undermine Islam from within. If Muslims wish to be great again, and surely they do wish it, re-evaluating the hadith on the basis of the Quran and understanding and practicing the teachings of the Quran are unavoidable conditions.
          Certainly, when this re-evaluation is carried out, certain changes and adjustments will need to be made in our beliefs and practices. As these changes are made to correct and improve, we need not fear making them. In fact, we should welcome them. What we should fear is going on practicing wrong traditions after knowing them to be so.
          But these few changes and adjustments involve major matters:
          One, we must reject adulation of leaders. We must bow only to God. All human beings are equal–none higher or lower than the other. This will rekindle the spirit of jihad (struggling in God’s cause) among Muslims….
          Two, we must reject taqlid (un-questioning acceptance of human authority). We must use our minds to gain knowledge. We read all books, but critically. We learn from all teachers, but without forgetting our critical faculty. In this way, we shall inherit only the good from our ancestors; the bad we shall cast aside. Thus will the Islamic intellect blossom again.
          Three, we must reject fatalism. Our fates as individuals and as a nation is shaped by ourselves, not by taqdir (divine predestination). The law is: those who strive will attain; those who do not strive will not. Man cannot know his capacity until he tries. The Omniscient God knows everything from beginning to end, but man does not know what God knows. This change will revive the creativity of Muslims; and science, philosophy, art and technology will bloom again in the Islamic world.
          These are the three major changes we must make as individuals and as a people when we re-evaluate the hadith on the basis of the Quran and when we return to the Quran. Is this impossible? I think not. The best ways of making these changes can be discussed and decided by our leaders and intellectuals.
          As we have seen, the anti-hadith allegations hurled at us are the result of ignorance or misunderstanding on the part of the people and a handful of leaders who fear for their position and authority. These can be overcome through sincere and fair discussion. We all declare ourselves to be Muslims. What, then, prevents us from holding talks to find an amicable solution based on truth? If both sides are sincere, adhere to the spirit of brotherhood among the faithful, and base the talks on the Quran, as God commands, there is no reason why we cannot solve this problem.
          We have no intention of toppling the ulama (religious scholars or leaders) or wresting away their positions. We only want the Muslims, including the leaders and the intellectuals, in our country to adhere truly to the Quran.
          Some claim that this problem need not be re-opened as it was solved long ago. These people are like ostriches, burying their heads in the sand and saying there is nothing to worry about since they can see nothing! Islamic communities all over the world as well as in our country are bogged down with problems they cannot overcome. Why? Because we live in darkness. How could we see in the dark? We need to get out of the darkness by using a bright torch. That torch is the Quran.
          As I stated in the beginning of this letter, the time has come for Muslims and mankind in general to return to God’s teachings. Our society, both national and international, is hit by crisis after crisis; the only way we can overcome these is by returning to the teachings of the Omniscient God, i.e., the Quran. Such is the importance of the Quran to us and to the world.
          God willing, you can lead to set up the discussion between the scholars and ‘anti-hadith’ in order to find the truth.
          Thank you Tun
          Thank you Tun.
        7. prof_ridcully's Gravatarprof_ridcully
          March 20, 2012 at 12:29 am | Permalink
          Salam Tun,
          Mohon izin seorang ‘latecomer’ kepada perbincangan ini memberi sedikit komen.
          Wah, memang topik hukum Hudud ini menarik banyak komen daripada pengunjung blog Tun.
          Pertamanya, saya berasa sedikit hairan yang adik Hilal yang boleh mengendalikan blog tidak dapat mendaftarkan dirinya di dalam blog Tun ini. Katanya ada masalah teknikal. Tidak mengapa, kita terima alasannya. Seperti seorang pelajar universiti, adik Hilal telah menjawab soalan-soalan Tun seolah menjawab kertas soalan peperiksaan akhir. Walaupun demikian saya rasa beliau telah memberikan jawapan yang amat baik dengan cara yang amat sopan dan santun dan penuh dengan adab seorang berpendidikan.
          Keduanya, semua orang tahu yang Tun sudah lama bergelut dengan soalan hukum Hudud dan perkara-perkara berkaitan dan saya percaya Tun telah mengkaji sendiri serta mendengar pendapat orang yang alim di dalam selok-belok Syariah sama ada dari dalam atau luar negeri. Sifat keterbukaan dan kelaziman Tun mendapatkan maklumat ini saya timba dan simpulkan daripada autobiografi Tun.
          Selepas menonton video UNIMAS [Tun mendapat tepukan gemuruh di akhir jawapan daripada audiens yang saya kira rata-rata terdiri daripada penuntut] dan dari nada entri Tun ini saya rasa Tun cuba mencabar orang ramai terutamanya orang universiti untuk berfikir tentang Hudud secara kritikal agar mereka faham hukum Syariah. Dan tidak terikut-ikut secara membabi buta orang yang mengaku ‘ustaz’ atau ‘tuan guru.’ Almaklum sekarang ini pun sudah ramai orang yang muncul di kaca TV sebagai ‘ulama’ serta amat gemar tampil memberi pendapat mengenai hukum-hakam ugama Islam; malah ada yang berasa layak untuk memberi pendapat mengenai semua bidang ugama Islam.
          Walau apapun, hukum Hudud merupakan sebahagian kecil daripada Hukuman Jenayah Islam. Kita masih ada hukuman Ta’zir dan Qisas. Bolehkah sesebuah negeri itu dipanggil ‘negeri Islam’ jika kerajaannya hanya sibuk hendak menjalankan hukuman Hudud tanpa menjalankan hukuman Qisas? Mungkin Tuan Guru negeri ‘Serambi Makkah’ boleh menjawab.
          Ketiganya ada ‘pengkomen’ yang tidak membaca penulisan Tun dengan teliti. Tun telah menyatakan yang beliau bukan anti-Hadith. Jadi yang anti-Hadith itu, tidak payahlah anda bersorak. Kalau orang Islam tidak mengikut Hadith dan Sunnah, seperti kata Tun, mana mungkin kita boleh melakukan solat seperti yang dituntut oleh Allah swt.
          Keempatnya dan yang terakhir, kepada pengkomen yang suka, bak kata mat salleh, ‘be clever,’ tidak ada perkara dalam hukum-hakam Islam yang menjadi bahan gurauan atau perkara yang melucukan. Perbincangan hukum-hakam ugama — termasuklah di dalam blog — juga bukan cakap-cakap merapu. Janganlah memperlekehkan ayat-ayat al-Quran seperti yang dilakukan dengan Surah al-Maidah kerana selain daripada mendapat kemurkaan Allah swt, anda juga mengisytiharkan kedangkalan anda yang mendalam.
          Nikmat
          March 19, 2012 at 10:17 pm | Permalink
          Assalamu’alaikum wr wb
          Yang Sebenarnya Guru, YAB Tuan Guru Dr Mahathir DiRahmati Allah swt.
          1. Terlalu ramai orang yang nampak bahawa budak Hilal Asyraf tu, belajar Parti Islam bukannya belajar Agama Islam.
          2. Itulah hasil N.ajis dan hamPAS

          dan banyak lagi komen yang menarik disini....

          Apa Pendapat Anda.....
          Saya hanya menyokong sesiapa shj yang benar....
          Asalkan Islam Ditegakkan....
          Bukan Diperlekehkan...
          Hari ini Orang memandangkan sesiapa sahaja menentang kenyataan yang dikeluarkan oleh seseorang yang berpihak kepada kerajaan Pasti orang adalah dari golongan Pembangkang....
          Minta Maaf saya Ucapkan.....saya disini mengharapakan Sekiranya apa sahaja perkara yang benar maka berkatalah ia walaupu kita terpaksa... atau memberi sesuatu efektif kepada kita......
          Dan saya berbangga akan keberanian Akhi Hilal Yang  boleh mengeluarkan statement sebegini.......
          "kullu haq walau kana Murron"
          Oleh itu sebagai, penulis, Pembaca haruslah mengakaji dengan lebih mendalam tentang sesuatu yang diperkata oleh seseorang kerna manusia itu adalah hamba Allah... Manusia itu Hina kerna ia berasal dari Air mani.... Tetapi Manusia itu Khalifah di Bumi sekiranya menegakkan Yang Haq(kebenaran) dan menghapuskan yang Batil(kemungkaran).
          Akhir daripada saya sebagai manusia yang sangat lemah,memohon maaf sekiranya ada yang merasakan saya Ingin mengucar- kacirkan keadaan... saya memohon maaf.... saya berharap Anda lebih memahami tentang sesuatu....
          Sekali Lagi kepada Tun.... Jadilah seseorang yang lebih beriman dan lebih mentaati perintah Allah dan jadilah seseorang yang sentiasa menerima sesuatu kebaikan walaupun orang itu hanyalah rakyat biasa... Kerna Di Akhirat nanti Allah  akan menyoalkan segala Perkara. Wahal ketika Dialam Barzakh sudah Allah persoalkan Kerna Tun merupakan Pemimpin maka beratlah Tanggungjawab seorang pemimpin itu sehinggalah hari kiamat.....
          Kepada Akhi Hilal, Anda merupakan Penulis, Anda juga seorang Pelajar dan yang utama Anda merupakan hamba Allah jua... Tahniah kerana Anda telah menjadi Hamba Allah yang Berani mengatakan sesuatu yang benar, walaupun Anda berada di posisi Bahaya sekiranya mereka yang tidak bertanggungjawab menganggap Anda ingin memusuhi Tun atau tidak berpuas hati dengan kerajaan or Something... Namun semua itu merupakan Kuasa Allah..... dan saya Percaya, Akhi merupakan seorang yang berjiwa tegar, biar apa jua sekali pun berlaku, Allah sentiasa disisi............

          Akhir Kalam, Semoga yang baik itu dibantu dan yang kurang Baik itu membetulkan keadaan.... Jangan Jadikan Al-Quran dan Hadith sebagai Permainan tetapi jadikan sebagai teman dan panduan.........

          Wallahu'alam....

No comments:

Post a Comment