Tuesday 6 March 2012

Pengalaman dan Pengajaran

Hidup siapa yang tidak punya pengalaman hidup??
Pasti semuanya ada kerana semua manusia pasti akan melalui Proses kehidupan dari kecil sehingga besar..
dan setiap saat yang berlalu dan setiap perkara berlaku akan dikenang, akan diingati pada suatu hari nanti....
Yakinlah bahawa setiap pengalaman itu mengajar kita erti kehidupan...
Dan semua itu merupakan susunan Allah S.w.t...

Pengalaman itu kan mengajar setiap salah silap seseorang itu... Hanya orang yang beriman dan suka mngambil iktibar sahaja akan merasakannya..

Pengalaman!!!
Sekiranya tak mengenangnya...
Dan tidak menjadikannya sebagai pengajar/guru
Pasti silap kita yang lalu...
Akan berulang lagi.....


Ianya tidak mengira sesiapa...
sama ada
 orang kaya....
kerabat diraja...
Menteri...
Perdana menteri...
Guru...
Arkitek...
Dan semua....
Yang Bergelar MANUSIA...
TARAF KITA ADALAH SAMA
Sekiranya orang itu melakukan sebaliknya pasti dia dalam golongan yang beruntung!!1
Mahukah Anda semua menjadi Orang yang beruntung....????
Marilah sama2 Kita berubah.....
Marilah sama2 kita melihat kembali Kehidupan Jahil kita....

Disini saya sertakan sebuah Kisah Benar Orang yang beruntung kerana Pengalam......


 Pengalaman itu sangat mengajar Kehidupan ku... Dengan kisah silam menjadi Guruku untuk aku bergerak melangkah ke hadapan untuk menjadi seorang yang lebih berjaya di Dunia terutamanya di Akhirat...
Kata Seorang Pemuda yang kini mengubah hidupnya... Menjadi seorang yang sentiasa mengingati Allah dan selalu menyesali Perbuatannya yang silam...

    Aku!!!
Kisah Silam
    Aku merupakan pelajar yang sudah 3 tahun menjadi lepasan SPM... Dan aku dulu pernah belajar di sebuah sekolah agama di Malaysia. Ketika zaman persekolahan dulu, aku sentiasa mempelajari adab, Tarbiyah,didikan agama, dan aku diajar tentang islam dengan lebih Mendalam... Namun kehidupan ku masih tetap sama, tiada perubahan. Tetapi aku nie boleh dikatakan baik jugalah sebab tak hisap rokok dan solat tak pernah tinggal...
     Itulah yang baik pun.... yang lain tetap seperti pelajar sekolah biasa yang tiada didikan agama... Nak salahkan parents tak boleh juga... Dirumah Aku juga turut diajar tentang islam, tak pernah putus..Namun tetap sama.. Mencuri, melakukan dosa besar seperti perkara biasa sahaja, seperti hanya melakukan perkara harian dan boleh dikatakan menjadi tabiat hidup....  Aku juga pernah Kantoi di sekolah buat Something problem yang sangat teruk.... Ada juga sampai jadi kes Polis.... itulah diri ku....
  Ada lagi!!1
Alangkah Indahnya selepas Bernikah

 Couple!!!

dulu aku tak pernah bertukar pasangan. Bertukar nOMBOR...
Kejap awek sana dan sini......
Rosak!!!
aku hanyut dengan semua itu...
masa berlalu dengan cepat.... SPM sudah tinggal 4 bulan sahaja lagi...
Namun sikap ku tetap sama...

Suatu hari,
Aku solat di sebuah Masjid,  selepas solat masjid terbseut mengadakan Kuliah Maghrib....
Hatiku terdetik untuk mengikutinya. Kuliah tersebut...... Kerana asyik mendengar aku tak terasa teringin nak ke mana sehingga masuk waktu isya'....Kerna apa aku terlalu asyik mendengar kuliah tersebut???
padahal Dosa melakukan seperti perkara kecil ja....... Hati bukan dah hitam ka????


Itulah dipanggil HIDAYAH!!!
 Sehingga kini menurut pemuda yang digelar aku itu berkata :
"Ayat yang saya tidak dapat lupakan dan sangat tersentuh hatiku adalah (kita  melakukan dosa. tetapi Allah sentiasa mengampuni kita!! tak tahu malu kah kita?? Allah dah berikan  segalanya.... tiada kecacatan..... boleh bercakap!!1 boleh mendengar....!! boleh melihat!!! tetapi Adakah kita mensyukurinya atau mengkufurinya????
Bukan Kuliah Sebenar.... Hanya Promosi!!
 Ustaz berkata lagi:  Firman Allah dalam potongan ayat... "Sesungguhnya manusia itu mendengar tetapi tidak mendengar sesuatu yang baik DaripadaKU..... dan manusia itu dapat melihat tetapimereka tidak melihat keagungan KU..... dan manusia boleh bekata2 tetapi mereka tidak berkata2 sesuatu yang baik tentang diriKu ..... Hingga akhir ayat..."
ustaz itu menjelaskan ramai yang manusia tergolong dalam golongan diatas...... kerna mereka sentiasa melakukan dosa dan melakukan dosa... tetapi taubat!! Lansung tidak Ingin melakukanya walau sekali....
Dan ada juga dikalangan mereka ini memahami islam, mengetahui tentang hukum dan akibat melakukan sesuatu itu, tetapi mereka tetap juga tidak mengindahkannya... dan terus dan terus melakukan Dosa...."

Ketika itu hatiku tersentak... dan aku cuba fokuskan lagi sehingga solat isya' setelah solat isya'..
Bersujudlah dan Berserah kepadaNYA!!
Aku duduk lama sikit di Masjid... Aku memohon keampunan.... Aku Bertaubat dan ingin berubah......
Setelah tamat SPM aku  keluar dari tempat proses iman Aku.....

dan Perjalanan aku penuh liku2 kehidupan....
Ketika Aku hendak jatuh... Aku bangun semula.... Aku cuba mendaftarkan diri dalam kursus yang banyak mendalami Ilmu Islam... Walaupun mendalami islam.. Aku masih belum kuat.Tetapi Alhamdulillah Dengan usaha Aku,,, kini Allah telah membuka hatiku, memberikan kepadaku kekuatan untuk  berubah. sehinggakan aku digelar sebagai Ustaz. Walaupun masih belum sesuai untuk menjadi seorang Ustaz....
Beginilah Kisah yang Dikongsikan Oleh seorang Pemuda Yang diberi nama Asif (bukan nama sebenar)

Dia menceritakan...... sebelum dia digelar menjadi Ustaz... dan Pengalamannya sentiasa dijadikan cerita/Perkongsian dalam mana kuliah atau Program motivasi yang disampaikannya....

Namun kisah yang diatas telah diubahsuai oleh Penulis Blog.... "Shamal"....
Oleh itu. sama2lah kita pelajari daripada pengalaman yang lalu.....
seperti kata Pepatah Arab.....
اليوم خير من الأمس
"Hari Ini Lebih Baik Daripada Semalam"
    Jadi, Jom Kita Tingkatkan prestasi Iman kita....
Sekiranya pengalaman Kita hanya ada semua perkara baik sahaja... Maka teruskan sahaja.... dan Ambillah Pengalaman Yang Baik sebagai teladan dan yang Buruk sebagai pengajaran...
Akhir kata  Penulis yang tidak seberapa.....
"Bebeza Pengalaman,Maka Berbeza lah Pendirian"
"Hakikatnya Manusia itu Perlu Mencari yang 1"
Allah hu Rabbi