Tuesday 1 December 2020

-Purdah&Niqab Bukan Menjadi Nilaian-


   Tempoh hari, ada saya terdengar seorang ibu kepada seorang artis menyatakan " Saya merasakan sesuatu luar biasa ketika Mengandungkan beliau".

Wow,  dah Hampir 31 tahun anak dia membesar. Bila buat pilihan untuk memakai purdah terus ada Statement sedimikian rupa. Bukan nak Komen yang tuan badan pakai purdah tapi, kenapa ada statement sedemikian rupa setelah apa yang dilakukannya.

Cuma satunya harapnya Tuan bada menjadi contoh terbaiklah buat Orang lain kerana dia adalah Idol dikalangan ramai.

Kembali kepada tajuk, 

Ya, kalau nak dikisahkan memang aku benci pemakai Purdah sejak sebelum kahwin. Bahkan selepas kahwin satu perkara Aku Pesan Kepada si Dia, " pakai Purdah biar seiring dengan Akhlak dan juga pakaian lain. Jangan berlebih lebihan jangan pula purdah terpakai tapi yang lain Terlihat".

Kenapa?

Kerana Pelacur  pun ada yang memakai purdah. Yang berbeza adalah akhlak diantara mereka memakai purdah demi Agama dan Maruah atau sebaliknya.

Biarlah memakai Purdah dengan Niat, Wajahku  dan Tabarrujku hanyalah untuk suami. Mungkin ada wajahnya hanya bisa dilihat oleh kenalan yang mengenalinya dan juga Saudara. Ada juga yang memakainya di Negara  selain Negaranya sendiri atas Faktor keselamatan.

 Pesan Rasulullah S.A.W dalam Hadis Baginda;

" Setiap Perbuatan itu bergantung pada Niatnya......akhir hadis"

Lakukanlah sesuatu itu atas Niat yang baik dan juga biarlah berlandaskan syariat yang ditetapkan. Kalau anak tetiba berubah baik usahlah nak menjaja perkara yang tak pernah disebut suatu masa dahulu.

Oleh itu, Don't Judge A Book by It's Cover. Luaran tutup litup tapi perangai wallahu'alam. Tapi, sebenarnya baik bertutup mengikut syariat dan tidak berlebihan beserta akhlak yang juruih.

Akhir kata, Niqab Bukan 100% penentu yang lebih baik. Berkopiah 24 atau nampak macam ustaz Ustazah itu bukan semua sama. Tetap kena hati-hati.

Sebab ada Nama Ustaz pun hancus, nama ustazah pun entah ke mana. Ada yang pakai itu ini sebab trend.

Hurm, Oh dunia nehi he

No comments: